Chocolate chip cookies

En favorit här hemma är dessa chocolat chip cookies. De är matiga och passar perfekt att ha med sig på picknick eller liknande när man behöver få i sig energi. Receptet upptäckte jag för ett år sedan och jag har gjort dem åtaliga gånger efter det. Jag tänkte dela med mig av receptet men jag har tagit det ur mitt exemplar av vår kokbok.
 
Ca 20 st (om man inte gör dem jättestora får man betydligt fler). Ugn 175 grader.
 
125 g mörk blockchoklad (ibland blandar jag ut med lite ljus blockchoklad också)
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt
75 g smör eller margarin
0,5 dl socker (jag använde rörsocker den här gången och det blev också gott)
1,5 dl brun farin
0,5 tsk vaniljsocker
1 ägg
2 dl havregryn
 
Sätt på ugnen. Hacka chokladen. Blanda mjöl, bakpulver och salt (det här fuskar jag alltid med). 
Rör fett, socker, farin och vaniljsocker poröst. Rör i ägget. Blanda ner mjölblandningen och havregrynen, sist den hackade chokladen. 
Använd två teskedar (jag använder matskedar och får ändå fler än 20 stycken) och klicka ut den fasta smeten på plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt kakorna kallna på galler.

Kommentera här: