DIY - Chilisås

Nu är tomaterna i full gång och det bildas fler än vad vi äter. Jag har hela tiden tänkt att göra chilisås och nu var det dags. Jag letade upp ett recept på internet, men jag tyckte det verkade lite tamt så jag gjorde min chilisås lite mer het. Mitt recept blev:
 
0,5 kg tomater
2 gula lökar
1 paprika (jag använde min egna chili som inte smakar annat än paprika)
3 chilifrukter 
1 dl socker
1 dl vinäger
1 tsk salt
1 tsk ingefära
Jag körde grönsakerna i en matberedare, för att få extra styrka hade jag kvar kärnorna i chilin. Jag använde en sort som heter Aroma och den hade styrka 4 av 10. 
Efter grönskerna var hackade lade jag dem i en gryta och hade i resten av ingredienserna. Det fick sedan koka i ca 20 minuter.
När det var klart hällde jag över chilisåsen i burkar. De ska stå i två till tre veckor och mogna till sig innan jag kan använda dem. Nu är det bara att vänta.

Kommentarer:

1 Christina:

Mums detta såg gott ut säkert gott till grillat och tacosen.

Svar: Hoppas det, jag hoppas att den även kommer passa i köttfärssåsen
piochmalin.blogg.se

Kommentera här: