Pi på agilitykurs

Nu har vi varit på första tillfället i Agilitykurs för nybörjare och Pi älskade det! Vi var en grupp på fem hundar idag, egentligen är vi sex. Vi började med att sitta och få instruktioner om hur vi ska utöva de olika hindrena och vad vi ska tänka på, efter det var det bara att börja. Allt var inomhus och det kan vara skönt när det blir kallare senare. Vi gjorde slalom, tunnel, A-hinder, långhopp, balans, hoppa genom däck och hopp över pinnar.
 
Jag och Pi började med vanliga hopp över pinnar och det var lätt som en plätt, men de var inställda så lågt att alla hundar skulle ta sig över. Efter det testade vi att hoppa genom däck, det gick också väldigt bra. Däck liknar hur hon hoppar genom mina ben, men även den här var inställd till små hundar. Det är alltid bra att börja lättare så är chansen större att göra rätt. Mot slutet hade jag problem med att själv hinna till andra sidan innan hon hade hoppat igenom.
 
Sedan testade vi A-hindret, men där hade instruktören redan visat på Pi. Hindret ser ut som ett A när man tittar på sidan och högst upp är ungefär i min huvudhöjd. När instruktören visade gick Pi ganska långsamt och försiktigt, speciellt nedför, men hon kom i alla fall över på första försöket. När jag testade det själv hade hon redan gjort det innan så hon sprang uppför och nedför. Pi tyckte det var jätteroligt! Jag fick anstränga mig att hinna med och se till att hon gick nog långt ner.
 
Efter det testade vi tunneln. Den likande hennes egna tunnel och vi har ett inlägg om den här. Skillnaden var att den här var större och i ett mer robust material. Jag la en godis på en skål efter tunneln och gick med Pi till andra ändan. Jag slängde in godis i tunneln och sa tunnel, hon gick in men när hon hade ätit godisen och jag inte var med längre vände hon och gick ut. Jag testade två gånger och hon backade ut tillbaka, då flyttade jag skålen närmare så att den syntes bättre. Instruktören kom precis då och sa att hon skulle hjälpa, då sprang Pi genom hela tunneln. Det blev som en aha-upplevelse för henne, som att hon först då kopplade ihop det med den hon hade hemma, efter det sprang hon rätt igenom hela tiden.
 
Nästa hinder var långhopp, eller flyg som vi kallar det. Det var hindret som jag trodde innan att Pi skulle ha störst problem med, men inte det inte. Tidigare när vi har försökt få henne att hoppa långt har hon gärna gjort en liten mellanlandning. Det här hindret var tre ulliga plankor som stod med litet mellanrum och det blev kanske en knapp meter att hoppa i längd. Pi flög över med en gång, men hon hoppar inte många centimeter mer än vad hon behöver.
 
Slalom stod på tur efter det. Det var fyra pinnar och det var noga att Pi skulle gå in från höger. Själv skulle jag täcka ena sidan och locka diskret med godis för att få henne att gå rätt. Det var bara ett problem, Pi är väldigt snabb. När jag skulle täcka andra gången var Pi redan förbi och hade gjort rätt. Jag började att täcka lite mindre noga och det gick bättre, men någon gång försökte hon göra lite annorlunda. När jag försökte att göra det mer noga igen testade hon återigen själv längre fram.
 
Sist ut var balansgång. Det var först det backe upp, sedan gick det en planka i min midjehöjd och sedan gick det ner igen, det som gör den här lika svår som A-hindret är att den är mycket smalare. Här la jag ut godis på plankan och Pi fick gå och äta. Instruktören ville hjälpa till första gången så att hon inte skulle kunna hoppa ner. Pi tyckte att hon var i himmelen, det var bara att gå och äta godis. När hon kom ner ville hon gå upp igen, hon kanske glömde något godis där uppe.
 
På samlingen efteråt somnade Pi, hon var riktigt trött efter en väldigt händelserik dag. Både jag och Pi känner att vi har hamnat rätt. Det var roligt att se hur mycket hon gillade det, och jag tyckte själv att det var väldigt roligt. Pi blev glad och jag blev glad. I den här kursen är det sex tillfällen, men som det känns nu kommer vi inte sluta vid det, i alla fall inte om Pi fortsätter tycka det är såhär roligt!

Kommentera här: