Bönor bönor bönor

Nu har jag testat att koka torkade bönor, något jag aldrig hade gjort innan. Det jag gav mig på var kidneybönor och borlottibönor. Jag har som sagt aldrig kokat bönor innan men däremot har jag sett mamma göra det tidigare, jag hade dock missförstått och trott att när bönorna var kokta behövde de användas med en gång. Därför tyckte jag att det verkade väldigt omständigt att koka från torkade. Mamma upplyste mig att det går att frysa in bönorna och då verkade det inte vara lika krångligt längre.
Jag var inte jätteduktig på att kolla tiden och därför lät jag bönorna koka med lite mer marginal. Det resulterade i ganska många sönderkokta, men det gör ingenting, det är gott ändå. Sedan stoppade jag det mesta i frysen men sparade en omgång utav varje sort och av dem gjorde jag en soppa/gryta. Den blev väldigt god och jag ska lägga upp receptet på den snart.

Kommentarer:

1 Lina - my art & my life:

ååh vad smart, får testa detta!

Svar: Gör så :)
piochmalin.blogg.se

2 linah:

åh va gott:)!

Svar: Ja :)
piochmalin.blogg.se

Kommentera här: