Morotsbröd med keso

Det här är ett favoritbröd som det är troligt att jag bakar när jag bakar bröd. Jag måste erkänna att jag inte är speciellt duktig på matbröd, det är sällan jag lyckas med dem och får så att de är goda även efter en dag. Den här gången misslyckades jag med jäsningen. Jag jäste degen, somnade och när jag vaknade skulle jag iväg till Chalmers så Ola stoppade in degen i kylen för att den skulle få jäsa långsamt medan jag var borta (jag hade petat ner degen innan). Det blev i alla fall bröd tillslut och de var väldigt goda. Vi passade på att ha soppa till middag så vi kunde äta flera bröd samma dag.
 
50 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
4-5 dl riven morot
2 tsk salt
500 g keso
1 msk rapsolja
ca 5 dl grahamsmjöl
ca 15 dl vetemjöl special
 
Rör ut jäten med vattnet. Ha i alla ingredienser utom salt och mjöl, rör ihop snabbt. Tillsätt mjöl till en smidig deg. När degen "fiser" ha i saltet. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa i ca 30 min.
 
Sätt på ugnen på 225 grader och rulla sedan bullarna. Antalet beror på hur stora man vill ha dem, jag gjorde 24 stycken av degen. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa i ytterligare 20 minuter.
 
Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter eller till de har en gyllenbrun färg.

Kommentera här: