Dags för de stora hinkarna

När vi kom hem från England var mina tomater i stort behov av en omplantering, vissa hade blivit alldeles långa och rangliga vid det här laget. Nu när vi hade Olas föräldrars bil i några dagar passade vi på att storhandla och jag fick även köpa jord. Ifjol köpte jag billig planteringsjord från Ica och den blev snabbt väldigt torr och all näring försvann. I år hittade vi inte den och istället åkte vi till Blomsterlandet där jag köpte yrkesodlarjord, och jag har inte ångrat mig alls.
 
Den nya jorden var ungefär dubbelt så dyr men den är avsedd för urnor och krukor och innehåller redan näring som kommer verka under lång tid. En annan enorm fördel var att det faktiskt är mycket mer i säckarna. Båda sorterna är på 40 liter när de fylldes men jag minns från ifjol att jag kunde fylla nästan tre 10-litershinkar med en säck. Nu fick jag istället nästan 4 hinkar. Det är så otroligt mycket bättre på alla sätt och vis helt enkelt.
Jag hann bara plantera om tomatplantorna jag skulle ha. Min chili står i sina pyttekrukor och skriker efter mer plats, men de tidigare dagarna har varit en kombination av riktigt dåligt väder och mycket skolarbete. Förhoppnignsvis kan jag få möjlighet att plantera om idag om vädret håller i sig.
 
Idag åkte Olas familj hem tillbaka och Nellie blev med dem, så nu är det stilla här hemma igen. Pi ligger och sover under en filt, det har varit ansträngande med besök. Dessutom är det mors dag idag så jag har ringt mamma och farmor under morgonrundan med Pi, när man bor långt bort får det bli telefonen istälelt för att hälsa på.

Kommentarer:

1 Emma Grann Fotografi:

Kul!!

2 ronja:

så fint :)

Kommentera här: