DIY - Kjol

Jag har sytt mig en kjol, precis som jag vill ha den. Ibland kan det vara svårt att hitta precis som man önskar i affären. Jag ville ha en enkel, svart kjol, längden skulle vara lite över knäna och med lagom mycket snurr. 
Jag valde att använda resårband som fick synas, gillar den enkla stilen det ger. 
 
Men nu till mina ganska hafsiga instruktioner, erftersom det är ungefär så jag jobbar.
 
Jag använde mig av ett relativt tungt tyg med lite stretch i, för att få ett snyggt fall och underlätta med sömmen i midjan.
När jag klippte ut tyget blev det i den här formationen, en cirkel men med en kvart borta. Anledningen till det är att det blir ett lagom mycket sväng för vad jag tänkte mig. Omkretsen i innercirkeln är så att man precis får på sig den. Jag mätte upp genom att testa med en viss längd innan jag klippte. Eftersom det är stretch i tyget blir det inte exakt samma som man är bred. Sedan bestämmer man hur lång man vill ha kjolen genom hur stor den yttre ringen är. Ta i lite extra till sömnsmån. Resårbandet ska vara ungefär så tajt som man vill ha det plus sömnsmån.
 
Nu är det dags att nåla ihop resårbandet med den inre cirkeln, här kommer cirkeln vara större än resårbandet. Vik in en liten bit av tyget för att få en snygg kant. För att få det ganska jämt börjar jag alltid med hörnen och får de rätt, sedan tar jag och nålar fast mitten, sedan mitten av mitten och så vidare. Tillslut har man jättemycket nålar och då är det dags att sy. Jag drog i resåren när jag sydde, så tyget slätades ut. När jag hade sytt en gång sydde jag en gång till bredvid, för att det skulle bli snyggt och extra hållbart. Det syns tydligt på tredje bilden.
 
Nu är det svåra klart. Sy ihop de raka kanterna för att få en cirkel och sy upp den nedre kanten för att få en snygg och mer hållbar nedre kant, jag gjorde en dubbelvikning så att den klippta kanten inte syns alls. Sedan sydde jag två gånger på samma vis som kanten vid resåren, bara för att jag ville ha det lika.
 
Klart!
 
Även om beskrivningen är lite längre så var det en väldigt lätt kjol att sy ihop. Jag försökte vara lite extra noga med delar som jag vanligtvis slarvar med, det för att få en lite mer hållbar kjol. Jag är supernöjd, jag har använt kjolen vid alla tillfällen jag har varit ute bland folk seddan jag sydde den. Det är verkligen kjolen jag alltid velat ha!
 

Kommentarer:

1 Sarah:

Duktig du e som sytt din egen :)

Svar: Tack, det var inte så svårt
piochmalin.blogg.se

2 Fairyland surprises:

Väldigt snygg kjol!

Svar: Tack
piochmalin.blogg.se

3 Amanda Jona [SPONTAN]:

Åh så snygg den blev, duktig du är!

Svar: Tack :)
piochmalin.blogg.se

Kommentera här: