Blåbär i kubik

I helgen som var plockade vi årets första blåbär, det var redan mycket som var moget. Efter det har jag exprimenterat lite och fått fram tre olika versioner av blåbär: en sylt, en saft och en marmelad. Saften blev jag inte nöjd med, där var blåbären blandade med rabarber och det blev en ganska smaklös saft utan smak av rabarber och lite smak av blåbären. Sylten och marmeladen däremot blev goda och de recepten tänkte jag dela med mig av.
Sylten är egentligen ett helt vanligt standardrecept på sylt. 
 
1 kg blåbär
500 g socker
2 dl vatten
 
Jag vill ha min sylt så sönderdelad som möjligt, helst utan bitar alls. Därför började jag med att koka upp blåbären med vatten så att de blev mosiga och sedan mixade jag bärmassan med en stavmixer. Efter det kokade jag upp bärmassan på nytt och tillsatte sockret under omrörning. Jag lät sylten koka upp på nytt och puttra i ca 5 minuter. Efter det ställde jag sylten åt sidan någon minut och efter det tog jag bort skummet som hade bildats. Sedan var det bara att hälla upp på rengjorda burkar och skruva åt locket med en gång.
 
Det blir en ganska lös sylt som är farligt god till pannkakor.
Näst ut är ett eget experiment som jag tycker blev väldigt bra. Smaken är främst blåbär med en hint av vanilj, de röda vinbären medför främst pektin som ger marmeladkonsistensen. Jag testade en liten sats så därför är vikterna lite udda.
 
360 g blåbär
180 g knappt mogan röda vinbär
1 dl vatten
460 g soker
1 krm vaniljpulver
 
Jag började med att koka bär och vatten till att bären var mosiga. Efter det valde jag att lyxa till det och passerade bärmassan genom en sil. Det ger en slät marmelad men inte en klar gelé som om jag bara hade silat massan som med saft. Efter passerandet hade jag 460 g bärmassa kvar. Nu tillsatte jag vaniljpulvret och kokade upp bärmassan på nytt. Jag blandade i lika mycket socker som bärmassa och lät marmeladen koka upp på nytt. Sedan fick det småkoka i ungefär fem minuter. Marmeladen fick stå ett litet tag så att jag kunde ta bort skummet, men jag hade behövt vara lite snabbare eftersom det började bli marmelad redan i grytan. Sedan hällde jag upp marmeladen på burkar, skruvade på locket och vände burkarna upp och ned medan marmeladen stelnade. 
 
Jag har testat marmeladen på rostat bröd, den var jättegod till det!
 
 
Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC BY 3.0

Kommentarer:

1 Emma -Merakibeauty.se:

så söta burkar :)

Svar: Ja visst är de :) jag är väldigt nöjd med etiketterna
piochmalin.blogg.se

2 FrökenTV, bloggen om tv och film:

fina brukar

Svar: Tack :)
piochmalin.blogg.se

Kommentera här: