Syltkok

Nu är årets första sylt kokad. Receptet till sylten kommer från boken "Frukt och bär" av Ingela Persson. Det är mammas bok och jag har kollat i den några gånger, det finns så många recept som gör att jag längtar till att bären mognar. Den här sylten innehåller rabarber, det var därför jag kokade sylten just nu. Det finns också hallon som jag plockade förra sommaren och dessutom vanilj. Sylten blev god och det går att känna smakerna av alla tre ingredienserna, det gillar jag. 
 
Etiketterna då! De är inte så jättesnygga när det kommer till utklippning och text, men bilden... Jag hittade den för att tag sedan på internet och den får användas på ganska många sätt om man har med vissa saker, därför finns det en rad med cred längst ner i inlägget. Jag vet inte om jag behöver det när jag har tagit kort på sånt jag använder för mig själv, men för att vara på den säkra sidan... Det jag verkligen gillar med den ikonen är att den liknar Pi, på riktigt. Söker man på pinscher eller german pinscher får man nästan alltid bilder med uppstående öron och kuperade svansar, så ser inte Pi ut. Jag vill ha med den bilden i fortsättningen på mina etiketter, lite som att det är min logga. Jag kommer få fundera mer på hur jag vill placera den i förhållande till texten och så vidare.
Idag ville jag göra något extra med sylten. Jag hade sylten på gröten imorse, jag tyckte den passade jättebra om jag inte tog mycket sylt till lite gröt. Dessutom bakade jag wienerstänger där jag använde sylten. Jag har inte bakat det förut men receptet kom från "sju sorters kakor" och det brukar vara bra recept där. Detsamma gällde det här receptet, sylten fick sätta mycket smak utan att bli för skarp. 
 
Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC BY 3.0

Kommentera här: