Pektinrika bär

I år testar jag något nytt, jag skaffar mig mitt eget pektin. Pektin är det som får en marmelad eller sylt att stelna, ju mer pektin desto fastare resultat. Pektin finns i olika mängd i olika frukter och bär, oftast är det mer i omogna än i mogna frukter och bär. Röda vinbär som knappt är mogna har rikligt med pektin i dem, det är därför gelé blir fast om man plockar bären när de knappt är röda. Jag blandade lite röda vinbär i min blåbärsmarmelad för att få en fastare konsistens. Eftersom jag hade en del röda vinbär till två delar blåbär märks det inte speciellt mycket i smaken.
 
Det jag testar i år är att frysa in knappt mogna röda vinbär i små portioner, till när jag får för mig att göra marmelad senare under året. Det här är inget jag har provat tidigare, eller hört om, men jag tycker att det borde fungera. Jag kommer återkomma när jag använder dem. 

Kommentera här: