Oxrullader

Nu tänkte jag ge receptet på oxrulladerna vi åt i lördags, det är bäst jag skriver ner det innan jag glömmer bort hur jag gjorde. Som jag nämnde tidigare höftade jag ihop receptet och speciellt mängderna i vätskorna är uppskattningar av mig.
 
Det här använde jag:
10 lövbiffar
Dijonsenap
10 skivor enrisrökt skinka
3 morötter
2 små gula lökar
1 klyfta vitlök
2 tsk kalvfond
1 tsk soja
2 dl grädde
1 msk gelé
1 msk vetemjöl
salt
peppar
smör till stekning
10 tandpetare
 
Jag började med att rulla rulladerna. Först skalade jag en morot och gjorde tunna stavar ungefär i samma bredd som lövbiffen. Jag tog en lövbiff och bankade ut den lite extra innan jag bredde dijonsenap på, jag lade på en skiva skinka och några morotsstavar på ena sidan. Sedan rullade jag ihop allt med morötterna i mitten och avslutade med att säkra den med en tandpetare. Det här gjorde jag sedan med allt kött.
 
Sedan stekte jag rulladerna i stekpanna så att de fått färg på två sidor. Jag fick steka i två omgångar eftersom jag inte fick plats med alla i en stekpanna. När de var färdigstekta la jag över rulladerna i en stekgryta. Efter varje stekomgång hällde jag en kopp vatten i stekpannan och vispade ur allt som var kvar, det vattnet hällde jag över i stekgrytan. 
 
Jag tillsätte lite extra vatten i stekgrytan, inte så att det täckte rulladerna helt men så att det skulle kunna gotta sig och inte riskera att koka torrt. Jag tillsätte även två gula lökar i klyftor, två morötter i större bitar och en krossade vitlöksklyfta samt kalvfonden. Sedan lät jag det småkoka ett tag. Jag tog ingen tid på hur länge jag lät det koka men jag antar att ju längre desto bättre, jag gissar på att det puttrade i ungefär en timme.
 
Nu var det dags för såsen. Jag fiskade upp rulladerna och la dem åt sidan. Vitlöksklyftan letade jag också upp och slängde men resten av grönsakerna fick vara kvar. Sedan mixade jag allt till en slät sås med en stavmixer. Jag tillsatte vetemjölet från en tesil samtidigt som jag rörde, tillsatte lite grädde och soja och lät såsen koka upp på nytt. När jag smakade av var den ganska sträv men gelén och lite mer grädde fixade det problemet. Lite salt och peppar tillsatte jag också.
 
Sedan tog jag ur tandpetarna ur rulladerna och la dem tillbaka i såsen innan jag serverade dem. 
 
Receptet är inget strikt recept utan istället en berättelse av hur jag gjorde. Med sådana här recept brukar jag aldrig följa på pricken utan jag höftar det mesta, tar vad jag har i skafferiet och smakar av till att jag tycker det är gott. Däremot tycker jag det kan vara roligt att höra hur andra gör för att få lite inspiration till senare.

Kommentera här: