Rabarbersaft

Nu har jag kokat rabarbersaft, den blev så god. Jag tycker rabarbern är lite blygsam i smaken, när jag blandar rabarber med något mer vill jag alltid ha en större andel rabarber. I den här saften får rabarbern vara stjärnan helt själv, det är inget annat än rabarber och socker.
Jag gjorde en liten omgång på 1 kg rabarber. Det härliga med att göra saft är att jag inte behöver skala dem eller vara noga när jag hackar, fort går det.
 
Receptet är enkelt: Skölj 1 kg rabarber och hacka i mindre bitar. Koka upp rabarbern med 3 dl vatten tills rabarbern är mosig. Sila i silduk. Koka upp saften på nytt och häll i 450 g socker, lite i taget. Låt saften koka upp på nytt. Ställ saften åt sidan och låt den stå i ca 5 minuter och ta sedan bort allt skum. Häll upp saften på väl rengjorda flaskor.
 
Vi hade de här snygga flaskorna över som jag kunde använda mig av. Det blev ca 8 dl oblandad saft och då behövde jag inte så många flaskor.
Etiketten är samma grund som innan, nu är jag mer nöjd med hur den blev. Jag satte även när den är gjord uppe till vänster på etiketten. Eftersom jag inte vill att det ska bli för stort gjorde jag den nya texten liten, lite väl liten visade det sig när jag skrev ut den. Nästa version av etiketten kommer bli bra tror jag.
 
Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC BY 3.0

Kommentarer:

1 Amanda Jona [SPONTAN]:

Men mums så gott, måste testa! :D

Svar: Ja det är jättegott :)
piochmalin.blogg.se

Kommentera här: