Islykta att servera i

Nu tänkte jag berätta hur jag gjorde den här islyktan som jag serverade till efterrätten på min och Olas nobelmiddag.
 
Det var mitt första försök och det var inte speciellt svårt. Det som behövs är:
 
Vanliga ballonger
Frys om inte utsidan är kall
Gasbrännare
 
Det första jag vill påpeka är att det gäller att vara ute i tid. Jag frös mina ballonger samma dag jag skulle ha dem och det fungerade fint, de låg i frysen i åtta till nio timmar. Om de istället ska förvaras ute och det endast är några minusgrader behövs det längre tid. Mitt tips skulle vara att ha några extraballonger och ställ ut dem vid lite olika tidpunkter för att vara säker på att någon blir bra. Mina hade inte fryst i bottnen men det gjorde ingenting.
 
Men nu ska jag börja i rätt ända, med att fylla ballongerna. Fyll ballongerna med vatten till önskad storlek, ta bort ballongen från kranen och släpp ut luft till att vatten kommer ut. Knyt sedan ihop ballongen. För att få spetsen på ballongen måste den hänga. Jag tog bort en sektion i min frys och placerade ballongerna där, för att de skulle hänga trädde jag en tandpetare igenom ballongen ovanför knuten och trädde in den i lådan ovanför. Mina ballonger var lite stora så du kunde inte hänga fritt, det gjorde att jag fick lite av en platt botten men det gjorde inte mig något. 
 
När islyktan ska användas tas ballongen fram och med hälp av en kniv skär man ett hål i själva ballongen. Om det finns något hål i islyktan kommer vattnet på insidan att rinna ut. För att sedan få hålet att servera i används en gasbrännare till att smälta isen till önskad storlek. 
 
Om islyktan ska fästas på en tallrik behövs det bara att tallriken läggs i frysen ett tag innan så att den är riktigt kall, då kommer islyktan att fastna på den direkt.
 
Så lätt var det, det krävs endast lite framförhållning. Jag gjorde efterrätten efter att jag stoppade ballongerna i frysen och glömde kolla om de skulle få plats innuti, men jag kunde i alla fall servera något annat i dem till samma efterrätt. Framförhållning är alltså ganska bra att ha, men jag kan tänka mig att servera glass eller liknande i dem, då spelar inte storleken lika stor roll.

Kommentarer:

1 Erika Pettersson:

Shit va häftig 😊

Svar: Ja visst blev de :)
piochmalin.blogg.se

Kommentera här: