DIY Avskärmning

I några dagar har jag väntat på att ljuset skulle ta sig in till matplatsen så jag skulle kunna ta några ordentliga bilder på mitt senast avklarade projekt, väggen. Bilden ovan är från kvällen när det var precis nygjort. 
 
Vi har ett ganska stort och avlångt vardagsrum och då har vi valt att göra en liten hörna åt Ola där han har sitt skrivbord. För att skärma av skaffade vi en 4x4 Expidit från Ikea (eller Kallax som den har bytt namn till), den fyller även syftet som förvaring till alla våra brädspel. I ett par månader har vi inte haft någon baksida men det har både gett ett rörigt intryck till vardagsrummet och dessutom har Ola klagat när solen har lyst på skärmen.
Nu har vi änligen löst problemet och det blev med tyg och häftstift. Hyllan är 147 cm bred så alla tyg med bredden 150 cm passar utmärkt och jag fastnade för det här planktyget på Ikea. Sedan köpte jag en ask med vita häftstift efter att jag inte hittade någon bra spik och det var lika bra eftersom de vita knopparna blev snygga till.
 
Jag började det hela med att tömma hyllan och lägga den ner. Sedan strök jag tyget för att slippa veck. Jag vek in kanterna på tyget och spikade fast häftstiften med en hammare, jag började med hörnen och sedan mitt på, och så vidare. Till de första häftstiften tog jag hjälp av Ola så att jag skulle få tyget på ungefär rätt ställe. Det behövs många häftstift för rätt som det är viker de sig och blir oanvändbara, men jag klarade mig med en ask med 100 stycken. 
Det gick ändå relativt fort, hyllan var uppe med de nya sakerna på kanske ett par timmar om ens så lång tid. Skillnaden i rummet är enorm, skön att slippa se allt från vardagsrumsdelen men ändå väldigt praktiskt att bara gå runt till andra sidan om något behövs.

Kommentarer:

1 Faster Stina:

Va påhittig du är riktigt snyggt.

Svar: Tack, ja jag är jättenöjd.
piochmalin.blogg.se

Kommentera här: