Malabarspenaten

För en vecka sedan flyttade jag ut större delen av odlingen på balkongen. Det har gått bra och jag har inte behövt flytta in dem under natten mer än två gånger. Jag tänkte gå igenom vad jag har på balkongen i en liten miniserie här på bloggen, kategori för kategori. 
 
Först ut är Malabarspenaten, en klättrande spenat. Den var jättekinkig i början och jag fick flytta den fram och tillbaka flera gånger under förra helgen. Jag antar att den hade svårt att vänja sig, antingen till temperaturskillnaden eller vinden men när den kom ut slokade den fort och när den kom in blev den glad igen. Men efter två dagar hade den vant sig och nu har den stått ute i flera dagar. 
 
Den växer på riktigt bra och det har blivit riktigt stabila plantor, det ska bli intressant och se om det blir gott att använda i matlagningen. Det trasiga bladet skyller jag på Pis viftande svans som brukar vara ett hot för plantor i närheten. 

Kommentera här: