Brighton

Jag ska klämma in hela dag två på ett inlägg den här gången. Dagen började med en liten sovmorgon, men jag vaknade ändå vid 6 helt utvilad. Vi åt en frukost i lugn och ro, handlade mat och tog en promenad med hunden genom en park. Tyvärr glömde jag kameran, det fanns mycket att ta kort på där. Ola och hans syster kollade på internet att bussen till Brighton skulle åka 10:14 och vi gick ner precis i tid till att den skulle gå. Men det kom ingen buss. När vi tittade på tidtabellen vid bussen stod det 10:02 istället och sedan inte en gång i halvtimmen som på internet utan istället en gång i timmen. 
 
Vi fick helt enkelt vänta en timme till och gick då in på ett café i Tunbridge Wells istället. Jag var fortfarande ganska mätt sedan frukost men en milkshake blev det ändå. 11:02 gick bussen och till vår överraskning var det extra billigt att åka för två, vi betalade 9 pund för både mig och Ola tur och retur till Brighton. Det blir ca 120 kr.
Bussen var av modell dubbeldäckare och vi hade turen att få sitta högst upp och längst fram. Bussen åkte igenom väldigt många ställen, det är drygt 5 mil mellan Tunbridge Wells och Brighton men bussen tog två timmar. Det betyder många stopp, men det gjorde ditresan roligare för oss. De två första bilderna är tagna genom fönstret på bussen.
I Brighton gick vi runt i centrum först och tittade i lite affärer, jag köpte flera presenter. Sedan gick vi ut till Brighton Pier. Det var ganska kallt och blåsigt men idag hade jag jackan på mig.
Vi såg även piren som har brunnit ner.
Till vänster är jag på piren och till höger står vi framför Royal Pavilion.
The Royal Pavilion var häftig. Det är en väldigt stor byggnad, jag fick inte in den i bilden alls. Här syns endast ett litet hörn. Vi åkte med den sista bussen hem vid 18 och den var överfull. Vi var inte så vassa i armbågarna, när vi kom in i bussen fick jag och Ola stå upp. När vi hade åkt en bit såg vi en skylt att vi inte fick stå upp på övervåningen, men eftersom de som stod upp på nedervåningen var riktigt skumma typer låtsades vi vara oförstående turister. Tillslut blev en plats ledig och jag fick sitta i knä på Ola ett bra tag innan nästa plats blev ledig.
 
Sedan kom vi tillbaka till huset och vi lagade egen mat på kvällen, köttfärslimpa med fetaost och soltorkade tomater. Det var jättegott! Våra fötter gjorde nu jätteont så det var härligt med en lugnare kväll.

Kommentarer:

1 linah:

wow så fint!

2 Amanda Jona [SPONTAN]:

Verkligen så vackert! :)

Kommentera här: