Kokosbollar

Jag och Ola bakade i helgen och efter det hade vi många äggvitor över. Efter en liten fundering kom jag på vad jag ville göra, kokosbollar. Det finns tydligen många olika namn på dem men för mig är det endast kokosbollar, trots att jag inte gjorde några bollar. Receptet jag föjlde var det här av Söta saker men eftersom jag hade många äggvitor blev det en fyrdubbling av receptet. Istället för att spritsa ut dem och ha på choklad blandade jag till ett strössel enligt det här receptet (tredubblat), det består av kokos, kakao och vaniljsocker.
 
För att få till fyrkanterna hällde jag en del utav strösslet på en plåt med bakplåtspapper i sig. Sedan klickade jag ut smeten i formen och strösslade ovanpå. Skummet åkte sedan in i frysen i ca en timme innan jag skar det i bitar och doppade snittytorna i mer strössel.
Det som är bra med det här godiset är att det fungerar alldeles utmärkt att frysa och det tinar fort i rumstemperatur. Perfekt att ha om man får oväntat besök eller blir akut godissugen.

Kommentarer:

1 Erika Pettersson:

Ser goda ut 😊

Kommentera här: