Bättre bullar

I fredags gjorde jag ett försök att baka surdegsbullar, det kan inte räknas som något annat än ett misslyckande. Efter jag hade fixat allt med dem skulle de jäsa i 8-12 timmar innan de skulle gräddas. Det första steget hade tagit lite längre tid än vad jag hade hoppats på och åtta timmar skulle fungera bra men om de skulle ta tolv timmar på sig att jäsa skulle jag behöva grädda dem mitt i natten. Bullarna skulle jäsa i avstängd ugn men då fick jag snilleblixten att sätta ugnen på 50 grader innan jag stoppade in plåten så att bullarna skulle få det lite varmt och skönt och därmed jäsa klart på åtta timmar. Det jag inte tänkte på var att jag hade redan haft i en massa smör och det blev helt enkelt ett smörbad. Jag testade att grädda bullarna ändå, men de blev inte goda. De var kokta i smör utan något smör kvar i degen.
 
I lördags var jag fortfarande sugen på bullar så då gjorde jag helt vanliga bullar på jäst istället, det har jag gjort så många gånger att det kan jag vid det här laget. De här bullarna blev mycket bättre och eftersom jag gillar vanilj mer än kanel fick det bli fyllningen. Det blev några provsmakarbullar med mjölk men sedan åkte resten in i frysen så jag inte skulle äta upp alla på en gång. 

Kommentera här: