Surdegsbröd

Här är en bild på mitt första lyckade surdegsbröd. Bilden är tagen igårkväll, vi ville inte vänta till morgonen för att få smaka och då fick det bli en snabb bild i glödlampans sken. Jag kallar brödet för mitt första lyckade bröd eftersom det är mitt andra surdegsbröd. Jag gjorde ett bröd tidigare i veckan men det blev inte alls lika bra, skorpan blev väldigt hård och brödet väldigt platt. Den största skillnaden jag gjorde mellan bröden var att det här gräddade jag i min stekgryta i ugnen, det blev som en liten bakugn i ugnen. Brödet blev högre, på grund av att min stekgryta inte är så stor. Skorpan blev hård och god men inte nästintill ogenomtränglig som på det förra brödet, man fick kämpa med brödkniven...
 
Jag tänker försöka hålla igång surdegsbaket så att vi inte behöver köpa vanligt bröd, med lite planering är det väldigt lite jobb som krävs. Receptet jag använder kommer från boken "Den franske bagaren" av Sébastien Boudet och det är ett väldigt praktiskt recept, brödet tar tre dagar att göra men det är små insatser vid ungefär samma tidpunkt varje dag. Det finns fortfarande möjlighet till massa förbättring, men det blev förvånandsvärt bra på bara andra försöket. Ola sa: Brödet klår alla bröd i mataffären.

Kommentera här: